Bra

• Snygg produktion
  • Det pratas inte bara engelska
  • De tyska skådespelarna

Dåligt

• Michael C Hall i en liten roll

Den svenske regissören och manusförfattaren Måns Mårlind fick 300 miljoner att göra en serie vid namn Shadowplay. Men det skulle klippas och grejas i Hollywood vilket resulterade i en missnöjd Mårlind och avsnitt på 40-45 minuter istället för 60 minuter. Resultatet blev istället The Defeated (undrar om det var Mårlind som kom på den titeln). Tydligen ska originalet släppas senare nästa år med två timmar extra material som klipptes bort. Trots klippandet och klistrandet tycker jag ändå att resultatet ser bra ut.

The Defeated utspelar sig i Berlin 1946 när andra världskriget kommit till sitt slut. Nu är det istället en kamp om fred som tar sin början. Den amerikanske polisen Max McLaughlin (Taylor Kitsch) skickas på officiellt uppdrag att hjälpa till att starta upp en fungerande polisorganisation i ruinerna av Berlin. Men han har även en inofficiell agenda, att hitta sin bror Moritz (Logan Marshall-Green) som gått helt bananas och är ute efter att mörda de nassar som inte hann fly till Argentina. Bland ruinerna i Berlin finns det gott om våldtäktsmän, kriminella och oskyldiga som råkar illa ut. McLaughlin får hjälp av kommissarie Elsie Gartner (Nina Hoss) och hennes team av adepter som till större delen består av kvinnor och några pojkar.

Vi får även bekanta oss med Karin Mann (Mala Emde) som efter en våldtäkt blir gravid och får hjälp med sitt ”problem” av den mystiske ”Engelmacher” (Sebastian Koch). Eftersom detta inte är den trevligaste platsen på jorden står självklart Karin i skuld till ängelmakaren då han har en vana att kräva in sina gentjänster genom att kvinnorna blir spioner för honom. Genom världens äldsta yrke: prostitution. Det finns även en grupp kvinnor som tröttnat på männens övergrepp och tar lagen i egna händer. Det här är ingen happy-go-lucky historia direkt som ni säkert förstår. Det är rått till tusen och kreativiteten när vi kommer till olika metoder av tortyr är imponerande. Speciellt Max bror Mortiz vet hur det ska torteras och ”stekas” (bokstavligt talat) nassar.

The Defeated är ett fantastiskt stycke drama vars produktion är riktigt snygg, man har verkligen investerat miljonerna väl. Handlingen går fram i ett lagom tempo då olika berättelser och spår vävs in i varandra. Det bästa i mitt tycke är att det inte bara är engelska som gäller, när tyskarna pratar med varandra är det tyska som gäller. Danke schön Mårlind! Hatten av för de tyska skådespelarna som verkligen är på topp. Mala Emde är fantastisk som hämndlysten kvinna som blivit våldtagen när hon slåss med känslor av hämnd och en ångest man kan känna genom rutan. Nina Hoss som kommissarie vars make är försvunnen i strid kämpar hårt för att försöka hitta sin roll i en värld som inte är redo för en kvinnlig kommissarie. Oerhört jobbig scen när hon ska ta sig in i ett ryskt fängelse och hon hamnar öga mot öga med patriarkatets respektlöshet.

Efter första halvan av säsongen är jag imponerad och kan inte vänta tills jag får se alla avsnitt. Vill definitivt se mer av Marshall-Greenes nassejägare Moritz. Några skruvar har han definitivt tappat pga allt hemskt han bevittnat under kriget men ändå kan jag inte låta bli att sitta och heja på honom när han får tag på en av vakterna som har flytt från koncentrationslägret Dachau. På tal om ”tand för tand” så ser vi även Michael C Hall (Dexter) som USA: vice konsul Tom Franklin. Tycker inte han har så mycket att jobba med här men jag hoppas innerligt att det blir så i andra halvan av berättelsen.

De första två avsnitten av The Defeated finns på Viaplay.