The Dressmaker – Kate Winslet i skräddarsytt drama

Dress1

Ibland går man och ser en film utan någon som helst förkunskap. Man sätter sig i salongen och när förtexterna kommer igång kanske man till och med glömt vad man ska se. The Dressmaker var en sådan film för mig. Visst, jag har ju förstått av titeln och filmaffischen att det är 50-tal och att den handlar om en kvinna som gör klänningar, men inte mycket mer än så.

När musiken kom igång och första bildrutorna bläddrade förbi förstod jag att här var det nog en pärla jag hittat. Introscenen var otroligt snygg. En ensam buss på väg längs en grusväg mellan torra trista plöjda åkrar, högt filmat ovanifrån. Så enkelt men ändå så snyggt.

Kate Winslet gör entré som ingen annan och passar perfekt in i rollen som den hemkommande storsömmerskan Murtle ”Tilly” Dunnage. Hon sticker ut ordentligt mot den lantliga bakgården hon kommer ifrån. Det är haute couture möter dammiga hängselbyxor.

Dress2
Haute couture möter dammiga hängselbyxor

Filmen börjar lite lättsamt med att Tilly kliver in i byn och vi får snart träffa filmens absolut bästa och underbaraste karaktär. Hugo Weaving spelar byns enda lagman, med en twist, och man älskar honom från första sekund. Han tillför inte bara en comic relief utan är även en varm fläkt av vänlighet och vett i en by full med kallhjärtade fånar. Utöver lagmannen är den här filmen fullspäckad med udda karaktärer. De har alla en viss komik, men även en mörkare sida. Alla skådespelare presterar på topp och det enda jag kan säga är väl att Liam Hemsworth är på tok för mycket ”pretty boy” för att bo i en liten tragisk husvagn i utkanten av en ännu mer tragisk by. Han utstrålar inte direkt byfåne.

Dress3
Lagman med en twist

Tilly har i alla fall kommit tillbaka till hembyn för att hjälpa sin sjuka mor (Judy Davis), som börjat glömma saker som till exempel hygien och städning. Det är nu 25 år sedan hon lämnade byn och hon verkar ha en dold agenda med återkomsten. Hon minns nämligen inte exakt varför hon så abrupt fick lämna byn och sin mor och har nu en brinnande längtan att få reda på svaret hon hoppas på inte är sant. Är hon verkligen en mördare?

Hon vill nu ha information och Tillys talang för sömnad och hennes öga för stil kommer väl till pass när man vill hamna på god fot med de lokala förmågorna. Hon är själv en bländande skönhet som vänder allas blickar och hon skapar fort en stor kundgrupp hos byns alla kvinnor. Sakta men säkert börjar historien nystas upp, och med den en hel del annat som legat dolt.

Dress4
Kate Winslet är en riktig ”show stopper”

The Dressmaker är en otroligt snygg film, helt tack vare det fantastiska fotot och här ligger skönheten främst i de små detaljerna. Inga vidsträckta naturfilmsvyer så långt ögat kan nå, här kan istället ett färgglatt klädesplagg få publiken att kippa efter andan. Kameravinklar och magnifik färgsättning bidrar till en unik känsla och byn ser verkligen ut som om den var tagen ur en gammal skruttig westernfilm.

Det här är en film som har allt och lite till. En riktig berg-och-dalbana för sinnet då man ena stunden satt med gråten i halsen och brast ut i skratt den andra.

En hel del plot holes dock, som kanske den skrivna förlagan av Rosalie Ham förklarar närmare men som jag här känner att man missar. Filmen är trots detta helt klart värd att se och jag lovar att du kommer att ha den med dig i tankarna ett tag efteråt. Om inte annat för de underbara klänningarnas skull.

The Dressmaker hade premiär 3 juni.