The Eddy
Recension Serier & TV

The Eddy – Jazz, kärlek och problem på en klubb i Paris

Denna miniserie utspelar sig i ett samtida Paris – eller rättare sagt, innan Corona. André Holland (Moonlight) spelar Elliot, en amerikansk jazzmusiker som driver klubben The Eddy ihop med vännen Farid. Han har en stormig relation med husbandets sångerska (Joanna Kulig), får oväntat besök av en strulig tonårsdotter (Amandla Stenberg) och blir indragen i en obehaglig historia han har svårt att kontrollera.

Det tar ett tag att komma in i storyn och att lära känna karaktärerna. Framförallt i seriens första avsnitt går allt i ett tämligen långsamt tempo, det känns dokumentärt – som att en skakig kamera bara hänger på. I vart och ett av de åtta avsnitten är någon av de centrala rollfigurerna huvudperson, men allt knyts ihop. Vissa avsnitt är mer intressanta än andra. Handlingen är inte särskilt unik, trasiga familjerelationer står i centrum. Främst tack vare två av skådespelarna, samt seriens fina hyllning till musikeryrket, blir jag fortsatt sugen på att kolla vidare. Jazz har aldrig riktigt varit en musikgenre som lockat mig, samtidigt är det just i musiken och scenerna när de pratar om musik som The Eddy är som bäst.

The Eddy
Amandla Stenberg och André Holland. Foto: Lou Faulon/Netflix

Joanna Kulig fick sitt stora genombrott i rollen som den skönsjungande Zula i Oscarsnominerade filmen Cold War. Hon var lysande i denna vackra kärlekshistoria. I The Eddy spelar hon återigen en sångerska med ett komplicerat kärleksliv. Hon är karismatisk även här och jag njuter av att höra henne sjunga. I rollen som Elliots tonårsdotter ser vi Amandla Stenberg. Hon är perfekt i rollen. Irriterande och egoistisk, samtidigt som hon är charmig och omöjlig att inte tycka om.

Tycker du om musik i allmänhet, och jazz i synnerhet, samt vill se ett Paris bortom turiststråken tycker jag att du ska ge denna miniserie en chans. Soundtracket är härligt, men miniserien The Eddy kan som helhet sammanfattas som comme ci comme ça.

Regisserad av: Damien Chazelle, Houda Benyamina, Laïla Marrakchi och Alan Poul.
Kompositörer: Glen Ballard och Randy Kerber.

The Eddy hade premiär på Netflix den 8 maj.

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor och musikvideos. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden. Läs mer om Anette.