The Expendables 3 – Recension

Expendables poster

Efter ett misslyckat uppdrag med att tillfångata vapenhandlaren och en av grundarna till The Expendables-gänget, Conrad Stonebanks (Mel Gibson), beslutar sig Barney Ross (Sylvester Stallone) att det är dags för nytt blod. Han pensionerar Christmas (Jason Statham) och de andra gubbarna och samlar ihop ett nytt gäng, denna gång med unga förmågor. De ger sig ut för att fånga och lämna Stonebanks till krigsdomstolen i Haag. Ett projekt som visar sig vara lättare sagt än gjort.

Så var det dags för en tredje gång, filmen som skulle varit den sista delen i serien, men tydligen så ligger även en fyra i pajpen. Som vanligt är det devisen ”more is more is more” som har styrt produktionen. Men det är i alla fall ett något roligare äventyr än det som bjöds i The Expendables 2 (2012), en fullkomligt medioker film, efter en ändå hyfsad förstafilm – i sammanhanget. Tvåan var överladdad med oneliners som levererades mediokert. Det blev varken kul, metakul eller särskilt häftigt. Den saknade också något av den tajming som ändå fanns i första rullen. Och försöket med att överträffa ettan renderade bara i att det syntes att de desperat försökte överträffa ettan, och misslyckades.

Expendables 1
Hela ligan.

The Expendables 3 är något av en återgång till ettan, kvalitetsmässigt. Men det är knappast något nytt som bjuds, intrigen följer ungefär samma fastslagna bana som etablerades i de tidigare filmerna. Det är bara lite mer av samma och lite mer av allt. Något som dock faktiskt är bättre är manuset – i alla fall initialt – och skådespeleriet. Harrisson Ford, Wesley Snipes, Antonio Banderas och Mel Gibson bjuder i alla fall på något som kan liknas vid skådespeleri. Det är mer än man kan säga om Arnold, Sly, Li och Dolph. De nya talangerna inom övervåldet och ödeläggelsens konst är verkligen astråkiga. Generiska slagsmålskämpar med fotomodell-looks som saknar den charm som de gamla rävarna ändå besitter. Med är också MMA-tjejen Ronda Rousey. Den första kvinnan att ingå i The Expendables-klicken. Hon är precis lika färglös som boxaren Victor Ortiz, Glen Powell och Kellan Lutz. Men samtidigt den enda kvinnan som inte tjänat som antingen en ursäkt för Christmas att få misshandla män civilt eller ett sätt att visa på Barney Ross goda hjärta. Trots att hon till skillnad från de andra slåss med urringning och ”modehål” i ärmarna.

Expendables 3
Mansmanualen: Döda, ödelägg och sedan gå coolt.

Ynglingarna för in datateknik och cirkuskonster som motocrosskörning mitt i brinnande krig. Särskilt upphetsande är det inte, jag föredrar snarare gamla gängets brunkarteknik. Men oroa er inte, vi får en massa sådant också. Annars är det en butter Statham respektive Lundgren, dataspelsblodstänk, generell förödelse och logiska luckor. Man vet vad man får vid det här laget.

Jag gillar grundidén, att man liksom driver det för långt med machismon, våldet och staplandet av kändisar i rollerna – eller vi ska väl kalla det cameos egentligen. Detta är helt okej actionröj. Men nu är det mer än nog. Efter fyran får det vara mer än slut. Trots fyndiga oneliners som ”I am The Hague”.

The Expendables 3 har biopremiär 13 augusti.