Peanut Butter Falcon

The Peanut Butter Falcon – Feelgood om att följa sin dröm

Vad sägs om en feelgoodfilm med ett äventyr i Mark Twain-anda från producenterna bakom Little Miss Sunshine? The Peanut Butter Falcon handlar om Zak (Zack Gottsagen), en ung man med Downs syndrom, som rymmer från ett sjukhem för att följa sin dröm och träna på en professionell wrestlingskola med sin stora idol.

På vägen möter han Tyler (Shia LaBeouf), en småkriminell på flykt, som blir Zaks osannolika tränare och allierade. Tillsammans upplever de livet. När Eleanor (Dakota Johnson), en snäll sköterska som anklagas för Zaks rymning, hittar dem försöker de få henne att följa med på deras resa.

Peanut Butter Falcon
Zac Gottsagen, Dakota Johnson och Shia LaBeouf. Foto: Nigel Bluck. Roadside Attractions and Armory Films

Shia LaBeouf är helt perfekt i denna roll! Vänskapen mellan honom och Zack Gottsagens karaktär känns så äkta, en fröjd att se. Deras dialog är underbar och skämten har en exemplarisk tajming. Jag har alltid tyckt att det varit något speciellt med Shia LaBeouf. När jag såg honom i Surburbia och den första Transformerfilmen tänkte jag att han nog kommer bli en av de främsta skådespelarna framöver. Kanske typ en ny Tom Hanks eller en Christian Bale. Talangen var så påtaglig och självklar, men sen dess har hans privatliv tyvärr varit väldigt turbulent med missbruk och psykisk ohälsa. Under inspelningarna av denna film blev han arresterad för att ha tappat kontrollen när han varit onykter på allmän plats. Det var inte första gången han arresterades, men förhoppningsvis den sista. Hoppas verkligen att han får ordning på sitt liv, för jag vill se mer filmer med honom.

Zack Gottsagen föddes med Downs syndrom och växte upp med drömmen om att bli skådespelare. I vuxen ålder träffade han två filmskapare och berättade om sin dröm. Nu har denna dröm gått i uppfyllelse. Han är strålande och även Dakota Johnson är ett utmärkt skådespelarval. Denna härligt omaka trio gör att den ganska enkla och klyschiga historien funkar alldeles utmärkt.

Det är som sagt mycket välspelat och Zac och Tylers vänskap är helt oemotståndlig. Den gör mig både rörd och avundsjuk. Trots att de befinner sig på en resa genom den amerikanska södern som jag egentligen inte skulle vilja vara med på vill jag ändå vara där. De verkar så skönt fria mitt i all vilsenhet. Det känns som att tiden har stannat upp och att de verkligen lever livet fullt ut här och nu. En fin påminnelse om att vi såklart visst alltid ska försöka uppfylla våra drömmar! Det här är en rolig, charmig och trivsam film som fick mig att må otroligt bra. Ett lyckopiller. Mera sånt tack!

The Peanut Butter Falcon har biopremiär 20 mars.

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor och musikvideos. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden. Läs mer om Anette.