Prom, The

The Prom – Underhållande musikal där nostalgi blandas med framtidshopp

En grupp otursförföljda Broadwaystjärnor skakar om en småstad i Indiana när de stöttar Emma, en tonårstjej som vill gå på studentbal ihop med sin flickvän Alyssa.

Filmen är baserad på den Tonybelönade musikalen med samma namn. Redan då jag första gången läste att det skulle bli en filmatisering började det pirra i magen av förväntan. När fler detaljer avslöjades var det som att checka av en lång önskelista som innehöll minst tio fantastiska ingredienser: Musikal, highschoolmiljö, Meryl Streep, Ryan Murphy, romcom, Broadway, James Corden, Keegan-Michael Key, Andrew Rannells och Nicole Kidman.

Prom
Överst från vänster: Ariana DeBose, Nicole Kidman, Kerry Washington, Kevin Chamberlin Sheldon, Keegan-Michael Key, Jo Ellen Pellman. Främre raden från vänster: Andrew Rannells, Ryan Murphy, Meryl Streep, James Corden. Foto: Melinda Sue Gordon/Netflix ©2020

Glöm D-vitamin! The Prom är vitaminpillret vi främst behöver i dessa mörka pandemitider. Blir helt uppfylld av filmer som denna, där tillvaron till slut blir som den ska vara. Full av kärlek, vänskap, musik och hopp. Vad är väl härligare än medryckande sång- och dansnummer? Tankarna går oundvikligen till filmen Grease, men såklart även till Ryan Murphys älskade serie Glee

Jag njuter verkligen av filmens musiknummer, med dess smarta, roliga och fina texter. Framförallt blev jag omedelbums vansinnigt förtjust i “Just Breathe” där det är svårt att inte falla pladaskt för filmdebuterande Jo Ellen Pellman (The Marvelous Mrs. Maisel). Hennes charm och sättet hon sjunger på är så förtrollande fint.

Det är lätt att glömma bort vilken makalöst bra skådespelerska Meryl Streep är. Det är nog många med mig som tar henne för given, vi vet att hon alltid levererar med bravur. Här gör hon en slags lightversion av sin Djävulen bär Prada-roll, men betydligt mer älskvärd. Hon levererar varje replik med perfektion. Alla sång- och dansnummer likaså. Tokälskar exempelvis numret “It’s Not About Me” där hon med varenda gest, varenda min får fram låtens budskap. Nicole Kidman är också alltid en fröjd att följa. De är två av mina favoritskådespelare och detta är tredje gången dessa stjärnor sammanstrålar. Tidigare har vi sett dem tillsammans i Timmarna och Big Little Lies. Numret där Kidman och Pellman zazzar loss är oemotåndligt!

Prom
Nicole Kidman och Jo Ellen Pellman. Foto: Melinda Sue Gordon/Netflix ©2020

Frasen ”det här handlar inte om mig” upprepas många gånger under filmens gång. Sättet på vilket man driver med kändiskulturen är uppfriskande. Superstjärnan Ariana Grande var tydligen tänkt för en av rollerna, men blev tyvärr tvungen att hoppa av pga en schemakonflikt. Jag gillar henne och hon hade kunnat vara strösslet på denna festliga glassbomb. En annan Ariana tog hennes plats och med facit i hand är jag glad för det, för Ariana DeBose är alldeles utmärkt i rollen som Alyssa. Kemin mellan det unga kärleksparet är en av filmens höjdpunkter. När de framför “Dance With You” tillsammans myser jag till max.

För vem?

För alla oss som älskade Glee. För oss som älskar musikal och drömmer om lite mer Mamma Mia! i våra liv och för oss som gillar genren feelgood. Den här filmen är dock definitivt inte något för er som ogillar highschoolfilmer eller tycker att det är påfrestande med färgstarka dansnummer och scener där huvudpersonerna sjunger ut varenda känsla. Och har du tidigare haft svårt för Ryan Murphys berättarstil och estetik lär du inte uppskatta honom mer efter denna film.

Tillbaka till min önskelista och lite härligt dagdrömmeri! Någonstans ovan regnbågen i en rosaskimrande sagovärld vinner Netflix statyetten för bästa film vid nästa års Oscarsgala och vår planet känns äntligen återigen lite ljusare, roligare och mer hoppfull att leva på. Det är såklart bara ett önsketänkande, ett starkt månsken kommer nog och norpar statyetten även 2021. The Prom lär inte landa rätt hos alla av många olika skäl, men den fick åtminstone mig att må väldigt bra. Nu vill jag bara svepas in i Murphys inkluderande värld igen – till en plats där allt är möjligt.

The Prom har premiär på Netflix 11 december

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor och musikvideos. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden. Läs mer om Anette.