Post Type Selectors

The Shallows – Hisnande hajnagelbitare

the-shallows

Undertecknad är långt ifrån en sucker för spänningsfilm. Inte så sällan dras sådana med både ologiska och orimliga genregrepp – som bara accepteras för att det just är en film inom genren spänning. Bara det är nervkittlande så tycks det vara laissez-faire på resten. Jag är inte heller så förtjust i att vara rädd eller bli skrämd. Känner, som många andra, fortfarande en lätt underström av panik när jag simmar på öppet hav, eller i en insjö, eller i en pool, sedan det stora referensverket Hajen (1975).

Men man ska ju våga utmana sig själv och sådant där. Så jag tuggar i mig hajnagelbitaren The Shallows.

Nancy (Blake Lively) in Columbia Pictures' THE SHALLOWS.
Man hajar ju att det är något fishy going on under ytan.

Moderlösa Nancy (Blake Lively) har avbrutit läkarstudierna och tagit sig till en mytomspunnen och gömd mexikansk strand för att surfa – och hitta sig själv. I vattnet driver en supersajsad rovfisk runt, förbannad som Paolo Roberto. Den lilla firren har gjort bukten till sitt eget Kungsan och diggar inte att en blond bikinibrud hang:ar loose i hens del av pölen.

Det är premissen. Svårare än så är det inte. Ni fattar ju ändå ungefär vad som ska hända. Nancy får gå en Thrilla in Manilla-utmattande fajt mot vattenbesten.

Innan skiten träffar fläkten.

Det börjar inte särskilt bra. Inledningen är som tagen ur något musikfritt intro till en musikvideo runt millennieskiftet. Jag har en referens jag alltid drar i de här lägena, som inte är fräsch på något sätt, men låt gå: SisQós Shakedown (japp, så där skrevs det, med versal och apostrof). Flashigt och lättklätt liksom. Och musiken som valts när det är dags för surfscenerna är nog inget som står högt i kurs inom surfarskrået: Neon Jungle med Trouble – tänk pophouse som Icona Pop, fast något sämre.

Filmen jobbar också med ett aktuellt, kreativt och ganska störande bildspråk. En i-takt-med-teknologin-och-sociala-medier-stil av action-cam-bilder samt inklippta bilder av mobilmess och ett digitalt armbandsur som räknar ned. För det är nämligen också en kamp mot klockan, eller mer precist: tidvattnet.

null

Trots detta blir The Shallows en ganska bra film, den förvandlas från lättklädd musikvideo till en avskalad och spännande korsning mellan Hajen och Cast Away (2000). Riktigt så nedbantat och avskalat som det är i packlårsthrillern Buried (2010) – där Livelys make Ryan Reynolds spelar huvudrollen – blir det aldrig. Men det är en historia som i huvudsak bärs av endast Livelys skickliga skådespel, lite rekvisita, en del vatten och en animerad haj.

Och, just det, en fiskmås – den mest förhatliga fågeln av dem alla. Maten i en film, Unbroken (2014), är en vänskap i en annan. Nancy (Lively) börjar nämligen språka med den lilla pippin, ungefär som Cast Away-Chuck (Tom Hanks) börjar prata med volleybollen. Skillnaden är att Chuck skapar en Molgan för att inte bli helt jävla galen. The Shallows utspelar sig (typ) inom loppet av ett dygn. Så Nancys prat med sig själv och fiskmåsen blir mest ett sätt att förmedla info till publiken. Eller, med andra ord: underskatta publiken. När Nancy länge tittar mot den flytande fyren, från den lilla kobbe hon befinner sig på, så förstår vi att hon på något sätt försöker klura ut om hon kan ta sig dit utan att bli hajmat på vägen. Det är inget som också måste sägas.

Men jag ska inte vara sådan. Detta är en spänningsfilm. Och spänningen är genomgående intakt. Kamerans helt fria rörelseschema gör visuella överraskningar trots att storyn är enkel och trots att hajskräcksporr är långt ifrån någon nyhet. Kameran rör sig över och under vattenytan, och är ibland placerad mellan de två. Ibland svävar den högt och vi ser hajens siluett under vattnet. Det är snyggt gjort. Och den polerade, turkosa ytan bryts av både blod och ren och skär skräck. Nice.

The Shallows hade premiär 9 september.