The Stone Roses – Made of Stone – Recension

stone-roses-2

Shane Meadows, briljant skapare av exempelvis This is England-produktionerna, ser ut att vilja hoppa av lycka när det står klart att han skall få göra en dokumentär om The Stone Roses i samband med deras comeback. Han har varit ett stort fan sedan barnsben, men kom aldrig iväg på någon konsert då när det begav sig. Nu skall han plötsligt få följa sina idoler på nära håll.

The Stone Roses kom att bli ett av de största brittiska banden i slutet av 80-talet, och världen låg för deras fötter. Men det blev bara två skivor, och bråk med skivbolag och annat strul gjorde att bandet snart splittrades. På en presskonferens i London 2011 meddelar dock bandet att de gör comeback efter 16 års uppehåll, och en världsturné som kommer att kickas igång med tre spelningar inför sammanlagt 220 000 på hemmaplan i Manchester planeras.

Stone-Roses

Meadows berättar historien om The Stone Roses med en stor portion humor. Bland allt gammalt arkivmaterial han fått tillgång till, både offentliga saker såväl som hittills privata, visar han upp en bild av ett skämtsamt band som ”hoppas bli det bästa bandet på gatan i Manchester”. Speciellt en intervju från 1988 är hysteriskt rolig där sångaren Ian Brown och gitarristen John Squire svarar ytterst kortfattat på den stackars intervjuarens frågor, men börjar sen leverara guldcitat som att de egentligen inte är speciellt intresserade av bandet och att det värsta som skulle kunna hända är om en i publiken med snygga kläder skulle gå från en konsert. ”Att älska oss är oundvikligt” meddelar Ian.

En annan höjdpunkt är bilderna från då bandet bokstavligen gick till attack på skivbolaget FM Revolver efter meningsskiljaktigheter, och kastade målarfärg på bilar, kontoret och inte minst på en något surmulen skivbolagsdirektör Paul Birch. Fantastisk bild på just Paul.

Stone-Roses-3

Inför comebacken repar bandet i en lokal i Warrington, och de inser snart att de behöver några riktiga spelningar i kroppen innan deras stora gig. De beslutar sig för att göra en exklusiv spelning för drygt 1000 personer som gratis får biljetter om de kan visa upp en bandtröja, skiva eller annan merchandise. Informationen om biljettsläppet sprids snabbt på Facebook och Twitter, och snart kommer fans springande från alla håll och kanter. Och nu blir det riktigt roligt igen när Meadows låter folk berätta fritt. En byggarbetare lämnade ett stort hål han skulle bygga igen i ett hus, någon påstår för chefen att svärfadern fått en hjärtattack så han var tvungen att lämna, vissa lämnar barn vind för våg medan andra tar med sig spädbarn till kön, allt för att få tag på en åtråvärd biljett. Att The Stone Roses är ett älskat och efterlängtat band råder det inga tvivel om. En som blev utan erbjöd en bil för en biljett. Utan framgång.

Efter denna konsert, inför en fanatisk publik med bland andra Liam Gallagher som också erkänner att The Stone Roses är det bästa Manchester-bandet, görs några mindre spelningar i Europa, också som en sorts uppvärmning inför den stora turnén. Barcelona och Lyon går fint, men under spelningen i Amsterdam blir trummisen Reni förbannad. Han saknar medhörning, skiter i extranummer och drar därifrån, och Ian får ta emot den upprörda publikens vrede. Spelningarna i bland annat Sverige ställs in. The Stone Roses och bråk verkar gå hand i hand, och Meadows vet inte riktigt var detta skall sluta.

Stone-Roses-1

Det märks att det är ett fan som gjort filmen, åtminstone misstänker jag att det är anledningen att dokumentären saknar ett visst mått av kritiska frågor. Alla bråk inom och utanför bandet får ingen djupare förklaring. Men uppenbarligen kör de på som vanligt strax efter, och avslutningen är bilder från spelningen i Heaton Park och under eftertexterna ser vi även material från världsturnén.

Musikaliskt bjuds det förstås också på några höjdare i The Stone Roses: Made of Stone. Bäst är inledande I wanna be adored, en Waterfall under repetition och avslutningen med en lång, manglande version av Fools Gold.

betyg4_5