• Resten av skådespelarna
  • Snygg produktion

Dåligt

• Mer djup i manuset hade inte skadat
  • Man hade kunnat utmana skådespelarna mer
  • För få avsnitt

När David E Kelley slänger fram nya serier till produktionsbolagen slängs det dollarsedlar snabbare än om han var en av stripporna i Magic Mike. ”Vad Kelley vill ha, ska Kelley få” har blivit lag och tacka fasiken för det med serier som t.ex. briljanta Goliath, Big Little Lies, Ally McBeal på sitt digra CV. Denna gång är det HBO som har öppnat kassavalvet för Kelleys serie The Undoing baserat på boken You should have known av Jean Hanff Korelitz. En berättelse som i mitt tycke blir bättre i Kelleys händer i regi av suveräna Susanne Bier.

The Undoing handlar om de framgångsrika makarna Grace (Nicole Kidman) och Jonathan (Hugh Grant). Grace är en av de bästa psykologerna som kan köpas för pengar på Manhattan och Jonathan är onkolog specialiserad på barn med cancer. De har ett townhouse som hämtat ur Elle Decoration, väluppfostrade sonen Henry (Noah Jupe) som går på snordyr privatskola vilket Grace förmögna far Franklin (en magnifik Donald Sutherland) investerat en hög med pengar i. Här pratar vi gamla pengar, inga nyrika personer så långt ögat kan nå. Tomtebolyckan är total.

Men eftersom livet inte är perfekt inträffar ett mord på en av mammorna till en elev på Henrys snordyra privatskola och inte nog med det så försvinner Jonathan spårlöst. Polisen riktar misstankar mot Jonathan och hela Graces tillvaro slås i spillror och hon måste ifrågasätta sitt perfekta liv. Jag ska inte sticka under stolen med att The Undoing påminner om Big Little Lies men att man endast fokuserar på ett fåtal andra personer i Grace liv såsom den lojala vännen Sylvia (alltid lika lysande Lily Rabe).

Handlingen kretsar främst kring Grace vilket är en roll som Kidman axlar väl i vanlig ordning. Hon har inte lika mycket att bita i här som hon hade i Big Little Lies men kemin med Grant fungerar väl så varför gnälla i onödan. Grant är charmigt brittisk, vass i sina repliker och jag hade önskat fler scener mellan honom och Kidman. Varför inte krama ur lite extra ur dessa två giganter?

Sonen Henry spelas lysande av Jupe och enligt min mening kan en barnskådespelare förstöra vilken tv-serie som helst men Jupe är strålande som privilegierat rikemansbarn som är intelligentare än vad hans familj förstått. Men det är Sutherland som stjäl varenda sekund av de scener han är med i och visar verkligen att gammal är äldst. Franklin avgudar Grace och Henry men han ger inte speciellt mycket för Jonathan vilket Sutherlands uttrycksfulla ögon ger oss uppenbara bevis på.

Sutherland gör en av sina bästa roller med mycket små medel vilket Bier tar tillvara på i sin regi då hon tycker om att zooma in på ögon- och ansiktsuttryck. Den mest minnesvärda scenen som förhoppningsvis kommer ge Sutherland en Emmy för bästa biroll nästa år är när han har ett möte med rektorn på Henrys skola. Sutherland är så jäkla obehaglig i denna scen och ordet ”cocksucker” kommer jag för alltid att associera med Sutherland. På ett bra sätt vill jag tillägga hur konstigt det än låter men ni kommer förstå när ni ser scenen, då kan vi snickesnacka skådespeleri på högsta nivå gott folk.

The Undoing är en påkostad och svinsnygg produktion i en av världens vackraste städer New York, vilket personerna som sköter kamerorna tar tillvara på. Jag hade velat ha lite mer djup i manuset, lite mer kammarspel men jag kan ändå inte slita mig och måste se avsnitt efter avsnitt. Hade inte skadat att ge miniserien några avsnitt till för att gå ”djupare” ned i familjens hemligheter men man får vara glad för det som bjuds. Inget är vad det verkar och cliffhangern inför sista avsnittet går inte av för hackor! Borde vara olagligt att göra en sån elak sak mot oss tittare men det är vad som gör The Undoing så bra i mitt tycke då den bjuder på oförutsägbara vändningar förpackat i ett mycket flott paket bestående av sex delar.

The Undoing har premiär på HBO Nordic idag den 26 oktober

Bild: HBO.