Trallvänligt om livets toppar och allra djupaste dalar

Två av Sveriges bästa skådespelare, Josephine Bornebusch och Jonas Karlsson, har slagit sina kreativa hjärnor ihop i Viaplays originalserie Harmonica. Förutom att skriva manus tillsammans spelar dom det gifta artistparet Monica och Harry vars äktenskap är på glid. De hade en strålande karriär på 90-talet och i parterapin ställer Monica ett ultimatum: comebackturné eller skilsmässa!

Hårda bud för en deprimerad Harry som redan har fullt upp med att ta hand sin krävande pappa Mats (Dag Malmberg i högform) som helt tappat fotfästet sedan hans hustru gått bort. Tillsammans med sin pengakåta manager tillika Monicas bror Tomas (Eric Ericson är trollbindande) samlar de ihop resten av bandet (Nina Zanjani och Jörgen Thorsson är en underhållande duo) och ger sig ut på vägarna. En resa som leder till att gamla, oläkta sår blir infekterade på gränsen till sepsis.

Musiken som bandet spelar är även den skriven av Bornebusch och Karlsson (de sjunger dessutom själva). Trallvänliga låtar som faktiskt sätter sig, speciellt bandets hit Champagne har definitivt kommit för att stanna i min hjärna. Harmonica är fem avsnitt av mörkare relationshumor som jag tycker blivit synonymt med Bornebusch.

En humor som är realistisk och igenkännande hos de flesta av oss vanliga dödliga skulle jag faktiskt påstå. Vilka oerhörda prövningar vi utsätts för i de relationer vi skapar under resans gång mot graven. Det blir inte lika vasst som i Bornebusch mästerverk Älska mig men det tror jag bottnar sig i att Harmonica endast består av 5 avsnitt. Jag hade velat ha fler avsnitt, jag vill veta mer om karaktärerna.

Harmonica berör med sin mörkare handling om becksvart sorg, om dåliga samveten som inte slutar gnaga oavsett vad man gör för att lindra trycket i bröstet. Samtidigt blir det roligt när man får se tillbakablickar av bandets karriär genom åren med diverse frisyrer och töntiga musikvideos. Bästa med Harmonica är skådespelarna och deras klockrena kemi då det märks att inspelningen förmodligen varit väldigt kul trots den dystrare sidan av handlingen.

Alla skådespelare tar plats, oavsett huvudroll eller biroll vilket jag anser är Bornebusch styrka som regissör. Hon tycks fokusera hundra procent på den skådespelare som är på skärmen för tillfället vilket jag tror skapar en större känsla av gemenskap i en produktion oavsett ”rang”.

I övrigt är Harmonica en fin liten pärla som dröjer sig kvar hos mig då den behandlar livets toppar och avgrunder på ett skickligt sätt i Bornebusch regi i ljuv samklang med manuskollegan Karlsson.

Harmonica har premiär på Viaplay den 20 februari.