Udda Veckor – beroendeframkallande om vardag och relationer

Christine Meltzer är i mitt tycke en av de roligaste skådespelarna på Sveriges komiska himmel. Bara att lyckas göra drottning Silvia rolig är en konst i sig! I dramakomedin Udda Veckor spelar hon Frida som efter sin skilsmässa från drygskåpet Jonas (Linus Wahlgren) försöker komma i ordning med sitt liv som ensamstående mamma till tre barn, varav två  tonåringar (huja). Till detta är hon sportjournalist på bästa sändningstid i tv-rutan med en idiot till sidekick (Per Andersson).

Meltzer har en naturlig utstrålning som skulle kunna charma en sten vilket speglas i hennes karaktär. Frida är underbar med sina barn och det spelar ingen roll hur irriterad eller arg hon är en dag, det går inte ut över barnen som är hennes stora lycka i det stressiga vardagspusslet.

Jonas däremot är fullblodsegoist och riktigt sne på Frida för att hon valde att lämna äktenskapet. Men han ska ju föreställa nykär då han skaffat ny pingla innan bläcket på skilsmässoansökan ens hunnit torka. Redan trubbel i paradiset måntro? Linus Wahlgren överraskar mig då jag anser han har varit fast i ”snyggfacket” de senaste åren, dvs vacker person att vila ögonen på men en ointressant karaktär.

Han lyckas ge sin karaktär Jonas en passiv aggressivitet som bara ligger där och marineras i väntan på att något ska gå emot honom för då blixtrar det till. Men inte för mycket, bara sådär obehagligt oförutsägbart som det är med människor som börjat tappa kontrollen över sina liv. I mitt tycke gör detta Jonas till den mest intressanta karaktären i Udda Veckor och jag hoppas att manusförfattarna utvecklat detta i kommande avsnitt.

Om det är något som kan förstöra en tv-serie eller film för mig är det barnskådisar. De är ofta jäkligt duktiga på överspel och innehar en klämkäckhet som får mig att vilja sticka mig i ögonen med en japansk kockkniv. Även i öronen för att slippa höra på eländet. Men här har man lyckats fint med castingen rakt igenom.

Dottern till Fridas kompis Lotta (härliga Vanna Rosenberg) och hennes make Mattias (Gustaf Hammarsten) är för jäkla rolig när hon kommenterar hur livet blivit när hon fått en lillebror på ”äldre dagar”.  Lotta är mer intresserad av Fridas singelliv än vad hon själv är och en dag när de ska köpa kaffe har Lotta gett Fridas telefonnummer till den gullige baristan Tobias (Charlie Gustafsson). Sedan kan ni förmodligen lista ut själva vad som sker.

Udda Veckor är inget nytt, vi har sett det otaliga gånger förut men den är likväl starkt beroendeframkallande. Jag blir förtjust i karaktärerna efter första avsnittet och vill ha mer, NU! Som den eviga singeln och självvalt barnlösa (en gåta hur ni orkar ta hand om barn OCH ha ett liv) kan jag inte relatera hur det är att jonglera barn och vardag som ensam vuxen men jag har vänner som berättat.

Hur det är att leva i en lång relation med barn, hur det är att separera när man har barn, hur det är att låta sina barn vara varannan vecka hos ett ex man vet inte sätter den gemensamma avkommans behov först osv. Kan satsa pengar på att Udda Veckor kommer gå hem i stugorna p.g.a. den höga igenkänningsfaktorn och sitt porträtt av hur besvärliga eller underbara olika relationer kan vara.

Udda Veckor har premiär på Discovery+ idag den 2:e april