Us – Jordan Peele riktar spegeln mot åskådaren i årets obehagligaste skräckfilm

Efter sin film Get Out är Jordan Peele ”the shit” och hajpen inför hans nya film Us har varit gigantisk. Killen vet hur politik, satir och individuella tolkningar vävs samman på ett träffsäkert vis. I Us vänder Peele spegeln mot oss själva då Adelaide (en fantastisk prestation av Lupita Nyong’o) inleder sommaren med att åka med man (Winston Duke), dotter (Shahadi Wright Joseph) och son (Evan Alex) till deras sommarhus. Väl på plats börjar Adelaide känna ett starkt obehag komma smygande och detta hänger ihop med ett trauma från hennes barndom som ingen vuxen kunde få rätsida på.  En kväll står det fyra personer klädda i röda overaller, hållandes varandra i händerna medan de stirrar stint mot huset. Inkräktarna tar sig in och Adelaide förstår genast att något är fruktansvärt fel då det visar sig att familjen står öga mot öga med sina onda dubbelgångare.

Peeles skräckfilm är en gigantisk spegelsal som är öppen för många tolkningar och det är just detta jag tycker är det mest intressanta med Peeles filmskapande. Han rör om i grytan med den stora sleven. Återigen utforskar Peele existentiell terror och denna gång med våra ondskefulla dubbelgångare i fokus. Handlingen blandas med tillbakablickar till 1986 då en ung Adelaide (fenomenalt spelad av Madison Curry) befinner sig på en nöjespark vid stranden i Santa Cruz. Us är sprängfylld av popkulturella referenser såsom Jaws, Goonies, The Shining osv vilket är kul och musiken är mycket genomtänkt med hiphopdängan ”I got 5 on it” som får spela en stor roll. Skådespeleriet är av absolut toppklass och alla i ensemblen drar sitt strå till stacken och med handen på hjärtat, hur vanligt är det i en skräckfilm? Precis, inte alls. Jag kommer faktiskt på mig själv ibland med att glömma att skådespelarna spelar två olika roller, så förbannat bra är de! Foto, klipp och ljus i Us suveränt och det märks att det har lagts många timmar och dyr utrustning på just detta. Skapar exakt den där obehagliga skräckkänslan man vill njuta av.

Peele är en mycket smart filmskapare som förutom att lyckas med att skrämma oss, även får sin publik att tänka till rejält. Us är verkligen en film som tål att ses igen då den öppnar upp för många olika tolkningar där inte bara en känns rätt. Till er som har läst boken ”Den underjordiska järnvägen” av Colton Whitehead kommer texten i filmens inledning verkligen få en politisk innebörd som heter duga och detta drog mina tankar till Get Out. Peele använder sig av det delade jagets metafor vad som pågår i nutidens USA, dess identitet, synder och fördomar mot omvärlden. Vem är egentligen den onda och vem anses god? Vi mot dom har aldrig varit bättre framställt i en skräckfilm än i Us. Peele är definitivt en av våra mest intressanta och mångfacetterade filmskapare vi med all säkerhet kommer se mer av. Det enda jag har att anmärka på är att det blev lite väl övertydligt i slutet, det skulle lämnats lite mer tolkning åt publiken då det hade skapat ett ännu större obehag. Men var inte oroliga, ni kommer bli skrämda på mer än ett sätt av Us.

Us har biopremiär den 22:e mars