The High Note

Våga drömma – Inspirerande feelgood om musikbranschen

Tracee Ellis Ross (Girlfriends, Black-ish) spelar den älskade divan Grace Davis som vill göra comeback med ny musik. Grace är en superstjärna vars talang och ego har nått ofattbara höjder. Hennes personliga assistent, Maggie (Dakota Johnson) är fast med att springa ärenden, men drömmer om att bli musikproducent. Plötsligt står Grace inför ett karriärval som påverkar dem båda.

Min favorit inom ”filmgenren” avdankad-diva-som-gör-comeback är nog Music and Lyrics (2007). Hugh Grant är som så ofta fantastiskt underhållande och gör flera minnesvärda nummer som jag än idag mer än gärna lyssnar på. Riktigt fullt så minnesvärd är inte Våga drömma, men det är ändå en trivsam film som jag tänker se om. Och soundtracket håller hög kvalitet. Detta är tydligen den första gången som Ellis Ross, dotter till legenden Diana Ross, sjunger offentligt – och det gör hon med bravur.

The High Note
Kelvin Harrison Jr. och Dakota Johnson. Credit: Glen Wilson / Focus Features

Dakota Johnson hoppas jag få se i ännu fler romantiska komedier framöver. Minns att jag tänkte så redan då jag i vintras såg henne i The Peanut Butter Falcon lustigt nog även det en film som handlar om att våga följa sina drömmar. Hon är så otroligt charmig! I Våga drömma spelar hon mot Kelvin Harrison Jr. – en skådespelare som är väl värd att hålla koll på! Har du inte redan sett honom briljera i det mästerliga dramat Waves rekommenderar jag dig att göra det omedelbums. I Våga drömma upptäcker jag till min stora glädje att han även besitter en helt underbar, smått änglalik sångröst. Vågar jag drömma om att få se honom i fler musikfilmer framöver månne?

June Diane Raphael är expert på att spela egocentrisk och min favorit från serien Grace and Frankie, förutom Jane Fonda som alltid är min nummer 1. Här har June fått en biroll som tyvärr är alltför liten och som manusförfattarna (eller vems fel det nu är) slarvar bort. Synd!

Är du också svag för romantiska komedier med jobbfokus som utspelar sig i miljöer som Los Angeles, London eller New York? Då tror jag att denna film är något för dig. Filmens budskap är fint och något vi människor nog ständigt behöver påminna oss om.

Våga drömma har biopremiär 25 september

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor och musikvideos. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden. Läs mer om Anette.