What If – Recension

What If

Wallace (Daniel Radcliffe) är en sårad romantiker som träffar Chantry (Zoe Kazan) på en fest. De visar sig ha väldigt mycket gemensamt och Wallace faller för henne. Chantry har dock en pojkvän och de bestämmer sig för att ”bara vara vänner”. En överenskommelse som pressas till dess yttersta gränser.

Det här har jag skrivit i mitt anteckningsblock: självmedveten, ironisk, corky, quirky, hipsterambitioner, indierulle. Och så här i efterhand behöver dessa begrepp knappast revideras. Det är en hyfsad beskrivning av en romcom-rulle som påminner om en film såsom (500) Days of Summer (2009). Den största skillnaden är dock att Joseph Gordon-Levitt klarar sig ganska bra medan Daniel Radcliffe hanterar utmaningen uruselt. Han känns kastrerad Harry Potter. Alltså inte kastrerad i bemärkelsen att han saknar så kallad manlig aggressivitet, utan kastrerad som människa. Det är ett mähä som framträder på bioduken. Inte en nörd med brister som man känner djup empati för, utan en människa man desperat vill slå på käften. Hans blick, hans hållning, ja, hela hans anlete föranleder inget annat än ren ilska.

What If 2
Jag är ett mähä.

Föremålet för detta mähäs kärlek är MPDG:n (Manic Pixie Dream Girl) Chantry. De kommer så bra överens, har samma intressen och kan prata om bajs på ett kul sätt utan att skämmas. En relation rätt olik den Chantry har till sig pojkvän, karriäristen Ben (Rafe Spall). Men den här vänskapen duger ju inte åt Wallace, han har ju hittat drömtjejen för Guds skull.

Det är lite Girls-känsla över arrangemanget. Alltså ett tilltal som frossar i vulgär realism, till skillnad från sedvanlig amerikansk romcom, som allt som oftast skildrar ett konstlat universum. Och för att vi inte ska tveka figurerar också Adam Driver, som den outhärdlige Allan, Wallace frispråkige vän. Det blir lite slapstick, förvecklingar och en lika naken Radcliffe som vanligt. Han har kort stjärtskåra om någon är intresserad och inte orkar plöja igenom filmen. Chantry är något så spännande som illustratör och ibland flyger därför animationer längs väggar och tak – antagligen för att illustrera hennes ”fascinerande konstnärlighet”. Ett grepp som poppar upp i tid och otid, utan någon som helst rimlig rytm, och inte heller fullföljs.

What If 5
Jag är rolig med min banan.

Visst raljerar jag något, och det är inte så illa som det låter. Men filmen dras med väldigt stora problem. Zoe Kazan, kanske någon biroll och framför allt Rafe Spall lyfter emellertid tillställningen. Jag finner mig till och med heja på antagonisten. Det är några roliga ordväxlingar som får undertecknad att småle. Vad det ska bli av Radcliffe har jag däremot ingen aning om. Det ser inte lovande ut. Han måste få en ordentlig roll, eller så har han inget annat i sin repertoar än total menlöshet och provocerande fånighet.

What If har biopremiär 22 augusti.