Recension Serier & TV

What/If – Netflix återupplivar 90-talets psykosexuella dramathrillers med Renée Zellweger som ondskefull riskkapitalist

Skaparen av Revenge, Mike Kelley, fortsätter på sin inslagna väg av såpopera mixat med thriller i sin nya serie What/If  som känns som Netflix försök att återuppliva de psykosexuella dramathrillers som var populära på 90-talet. Serien har definitivt inspirerats av Basic Instinct, Farligt förbindelse och en viss del av Ett oanständigt förslag. What/If är en serie som syftar till att utforska alla sätt ett val kan förändra livet för inte bara en person utan även dem runtomkring. Det är en salig blandning av hemligheter, förräderi och otrohet som avverkas och i centrum står Lisa och Sean Donovan (Jane Levy och Blake Jenner). Ett par som verkar ha ett till synes perfekt äktenskap tills snorrika riskkapitalisten Anne Montgomery (Renée Zellweger) dyker upp för att bli lösningen på parets enda problem: pengar.

Zellweger har skickligt hållit sig undan strålkastarljuset i några år och är nu tillbaka i en roll som är ljusår från Bridget Jones. Hon är väldigt bra som ondskefull kvinna med dold agenda och det är en roll som överraskande nog passar henne perfekt. Tycker speciellt om samspelet mellan henne och hennes högra hand Foster (Louis Herthum) då de tar fram det bästa ur varandra i sina gemensamma scener. Levy är övertygande som Lisa medan valet av hennes make Sean med fördel hade kunnat ges till en bättre skådespelare än Jenner, vars talang sitter mer på utsidan än på insidan om jag ska vara politiskt inkorrekt. Håll ett öga på Dave Annable (Brothers and Sisters) som likt Zellweger går från snällheten själv till the dark side i sin roll som doktor Harris.

Även om What/If inte vid första anblick ser ut som en lågbudget produktion får jag ändå den känslan med jämna mellanrum under seriens gång. Manuset och dess uppbyggnad är inte långt ifrån upplägget som låg till grund för Revenge men What/If bjuder på bättre skådespeleri och fler oförutsägbara vändningar som piggar upp när det riskerar att bli långtråkigt. Det är inget nytt vi inte har sett förut men orsaken till att jag stannar kvar är Zellwegers förtjänst då hennes karaktär avslöjar fler lager under resans gång. Det genomgående temat om människans moral är intressant trots att det inte på några sätt är ett nytt fenomen. Det är lättsmält och i vissa frågor engagerande men det är Zellweger som med all säkerhet kommer få dig att stanna kvar alla 10 avsnitt.

What/If finns att streama på Netflix