Wild Rose

Wild Rose – Jessie Buckley glänser som omogen, men oemotståndlig countrysångerska

Bra

• Jessie Buckley – en stjärna är född!

Dåligt

• Fin, men lite förutsägbar story

Det enda Rose-Lynn vill i livet är att sjunga country. Hon bor i Skottland, men kan inte se sig själv någon annanstans än i Nashville. När hon kommer ut från en fängelsevistelse väntar mamma på henne tillsammans med hennes två barn, som hon inte bryr sig om. Hon verkar knappt ens förstå vad det innebär att vara mamma. När hon sedan börjar jobba som hushållerska lär hon känna en person vars vänskap kanske kan leda henne till en sångkarriär. Hon är fast besluten att följa sin dröm, det finns inget alternativ.

Rose-Lynn är vuxen på pappret, men definitivt inte mentalt. Hon är totalt oansvarig, försummar sina barn och bryr sig enbart om sig själv och sina drömmar. Det är mycket känslor inblandade i denna historia. Hopp och förtvivlan, men även humor och värme. Mer än en gång blir jag vansinnigt irriterad på den omogna Rose, samtidigt som det är svårt att fortsätta att vara arg på någon som vågar visa sig sårbar och är så spontan och charmerande.

Wild Rose

Jessie Buckley (Chernobyl, Beast, Taboo) lyckas få Rose att kännas oerhört mänsklig. Man vill henne väl och hoppas innerligt att hon ska lyckas. Hon tar ständigt fel beslut och hennes stackars mamma (underbara Julie Walters från Billy Elliot, Mamma Mia! och Harry Potter-filmerna) har inte en lätt uppgift. Buckley gör en fantastisk rollprestation, som jag hoppas kommer att uppmärksammas ordentligt i galasammanhang framöver. Hon är även medkompositör till flera av filmens originallåtar.

Countrymusik är inte min grej, men med en uttrycksfull röst och otrolig inlevelse lyckas Buckley verkligen förmedla textens betydelse i dessa låtar och därmed få med mig på tåget. Framförallt älskar jag låten “Glasgow (No Place Like Home)” och jag tror att många som lämnar biografen lär nynna på den – precis som sångerskan är den tämligen oemotståndlig.

Wild Rose har biopremiär 6 september

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor och musikvideos. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden. Läs mer om Anette.