Yesterday

Yesterday – Sommarens härligaste feelgood

Bra

• Oemotståndlig
  • Fantastisk musik

Tänk dig en värld utan The Beatles. Att ingen har hört deras låtar eller känner till deras storhet. Det är svårt att föreställa sig, men det är exakt det som händer huvudpersonen i denna romantiska komedi.

Jack Malik (Himesh Patel) är en kämpande låtskrivare i en liten engelsk kuststad. Trots ett minst sagt hängivet stöd från barndomsbästisen och tillika managern Ellie (Lily James) tappar han helt lusten att skapa musik. Han bestämmer sig för att sluta. Efter en bussolycka vaknar Jack för att upptäcka att The Beatles aldrig har existerat. Plötsligt står han inför ett moraliskt dilemma. Med hjälp av låtar från det största bandet i historien hyllas Jack som en enastående låtskrivare och lyckas få självaste Ed Sheeran att bli svartsjuk. Men när Jacks stjärna stiger riskerar han att förlora Ellie – den enda som alltid har trott på honom.

Två av brittisk films tungviktare har här jobbat ihop. Resultatet? Danny Boyle (Trainspotting, Slumdog Millionaire) som står för regin och Richard Curtis (Bridget Jones dagbok, Love Actually, Notting Hill) som har skrivit filmens manus kan båda två känna sig mäkta stolta över Yesterday. Jag hoppas att filmen blir en framgångssaga – det förtjänar den.

Yesterday

Skådespelarna
I huvudrollen ser vi Himesh Patel från såpoperan EastEnders. Det här är hans filmdebut och det är ingen dålig sådan! Han är fantastisk och sjunger så vackert att Paul McCartney borde vara stolt som en tupp över hur bra det låter. Dessutom är han Hugh Grant-charmig som få. Ser fram emot att se honom i fler roller. Även Lily James passar bra i rollen. Jag tycker inte alltid att kemin mellan dem är påtaglig, men kanske är det exakt så det faktiskt är när två barndomsvänner faller för varandra.

Patel har en sidekick som heter Rocky, som spelas av Joel Fry. Rocky får mig att tänka på Spike i Notting Hill, men tyvärr är inte Rocky fullt lika underhållande. Kate McKinnon då? Jag har otroligt svårt för denna komiker. Tycker att hon oftast spelar över och är vansinnigt irriterande. Här får vi se henne som en taktlös amerikansk agent som gör vad som helst för pengar. I den rollen passar hon bra. Hon är precis så irriterande som rollen kräver.

Yesterday

Måste även nämna Ed Sheeran! Han spelar sig själv och scenerna med honom är några av mina favoriter. Exempelvis när han lägger sig i valet av låttitel och kommer med ett eget förslag. Jag älskar också scenerna när Jack funderar och famlar efter orden till Beatles låtskatt. Det fick mig att minnas en bra och trivsam vana jag hade som tonåring; att lusläsa och memorera låttexter på alla skivor jag köpte. Nu blev jag sugen på att börja igen. Det första jag googlade efter filmens slut var texten till ”Eleanor Rigby”.

Yesterday är oemotståndlig. Jag faller pladask! Ska du bara se en film på bio i sommar? Se Rocketman, men ska du se två så se denna härliga romantiska komedi.

Yesterday har biopremiär 28/6

Foton: UIP