Post Type Selectors

Zagreb Cappuccino – Recension

zagreb-cappuccino

Petra (Nela Kocis) har nyligen separerat, men har inte riktigt greppat det här med att leva själv. Hon fortsätter städa och laga mat som nästan inget hade hänt, möjligen mer pedantiskt än tidigare. Hon har inte heller kommit sig för att berätta om den kommande skilsmässan för hennes föräldrar.

Ett välkommet inslag i den inrutade vardagen är att barndomskompisen Kika (Mila Elegovic) är på väg. Också hon är frånskild, men till skillnad från Petra är det party som gäller. Väl på plats är hon inte sen att dra iväg båda ut på nattklubbar och sänka drinkar som om det inte vore en morgondag. Men som så ofta annars blir det morgon, och då får minsann kaffemaskinen jobba för högvarv.

En kväll blir de två kvinnorna bjudna på drinkar av två uppenbart yngre killar. Kika bryr sig inte så mycket om åldersskillnaden, hon som mer van ute i svängen ser istället möjlighet till lammkött. Petra däremot som är prydare, och därtill faktiskt inte tekniskt skild än, har betydligt svårare att släppa loss. Men de fyra nattsuddarna följs åt hem till Petras lägenhet där det efter en del pinsam tystnad och stelt konverserande ändå händer en del. Vad avslöjar jag inte.

zagreb-cappuccino-2

För just denna scen är filmens höjdpunkt. Det är då Petra väcks till liv från hennes närmast apatiska slummer. Det är också då, eller åtminstone efteråt, som Kika tar ett helt livsavgörande beslut. Men framförallt är scenen så snillrikt arrangerad att jag som konspiratoriskt lagd mest funderar på vilka eventuella baktankar de två yngre männen kan tänkas ha.

Men Zagreb Cappuccino är ingen händelserik historia. Det är de små samtalens och blickarnas film. Sorg sipprar fram genom den skenbart lyckligas fasad, medan längtan efter förändring växer sig starkare och starkare hos den mentalt paralyserade. Det är en film om kvinnlig frigörelse, inte så mycket från män utan mer ett frigörande från sig själv och rådande samhällsparadigm.

Långfilmsdebuterande regissören Vanja Svilicic har inte gjort en kroatisk fullträff, men träffar ändå rätt bra.

betyg3_5

Zagreb Cappuccino visades på Göteborgs Filmfestival 24 januari 2015. Oklart hur och när den släpps på andra vis.