Serier & TV

Äkta människor säsong 2, avsnitt 1-2 – Recension

Äkta människor 1
Något slags tvål-liknande ansiktsmask…

Den här recensionen är något av ett etiskt dilemma. Vi har ju två personer på Onyanserat som är inblandade i produktionen. Jag är ju hyfsad färsk på redaktionen, så jag har knappast hunnit knyta särskilt starka vänskapsband. Men samtidigt vill jag ju inte äventyra trovärdigheten. Förstahandslojalitet med läsarna! – som det lite så där högtravande heter.

De flesta tidningar brukar anlita gästrecensenter när exempelvis en bok ska recenseras och författaren är knuten till redaktionen på något sätt. Jag tänker äh, i det träsket som är den svenska film- och tv-branschen känner alla alla. Alla är Two Degrees of Mikael Persbrandt (för att jämföra med Six Degrees of Kevin Bacon). Svågerpolitik och vänskapskorruption är regel snarare än undantag. ”Nätverk” kallas det i en förskönande omskrivning.

Att ”alla andra gör så” är onekligen ett väldigt poröst moraliskt argument. Jag vet. Men nu är ni medvetna om hur det ligger till i alla fall. Jag kan bara lova att jag absolut inte kommer att vara objektiv – ett så gulligt nittonhundratalsord. Jag kommer däremot vara helt ärlig med vad jag tycker.

Äkta människors första säsong har sålts till 50-talet länder och bland annat kammat hem priset för bästa tv-serie på Prix Italia. Succé hör inte nödvändigtvis samman med kvalitet. Men här är faktiskt fallet så. En kvalitet som gör att serien på allvar konkurrerar med internationella produktioner i allmänhet och köttigare sci-fi-produktioner i synnerhet. Med små medel lyckas serien generera den där fantasi- och förflyttningskänsla som alltför sällan infinner sig.

Äkta människor 3
Människor och hubotar, i fin samklang.

Säsong två griper tidsmässigt an cirka ett halvår efter händelserna som avslutade säsong ett. Ett virus sprider sig bland Hubotarna, ett virus som får dem att löpa amok. Mimi (Lisette Pagler) fortsätter brottas med sin identitet. Diskussionen om huruvida Hubotar kan likställas med människor fortsätter. Roger (Leif Andrée) tar jobb på Hubbattle Land, där man leker krig och skjuter hubotar – högst realistiskt. Och mystiken kring David Eischer och hans experiment tätnar.

Något som är till den nya säsongens fördel är att vi slipper den obligatoriska introduktionen av rollkaraktärerna och redogörelsen för premisserna i denna specifika värld. Ramverket är redan satt, vilket öppnar för fördjupat historieberättande. Och vi slipper Andreas Wilson. Annars är det som vanligt, relationerna är det som är det mest intressanta. Oavsett om det är mellan människor, mellan hubotar eller mellan människor och hubotar.

Äkta människor 4
Maximal gapförmåga.

Äkta människor knyter väldigt snyggt an till den ”riktiga” världen. Det gör liksom ingenting att det ibland är övertydligt, det förstärker snarare effekten. Så förstår vi och skrattar när Roger lackar ur på den byråkratiska huboten på arbetsförmedlingen. Och det är svårt att inte tänka på ett visst parti med nyfascistiska drag när vi ser organisationen ”Äkta människor”. Som dessutom har en ungdomsorganisation vid namn ”Äkta ungdom” – som klär sig i flanellskjortor och jordiga färger. Det är också svårt att undgå de verkliga referenserna i den sexuella läggningen THS – det vill säga transhumansexuell: människor som dras till hubotar. Mycket av innehållet blir både spännande och roligt för att vi ser vår världs motsvarigheter. Ta nu detta för vad det är, underhållning. Det är inte, och kvalificerar sig knappast, som tunga inlägg i en verklig debatt. På sätt påminner diskussionen om hubotars rättigheter om den diskussion som fördes om mutanter i X-Men-filmerna. Att låna drag av verklighetens etiska dilemman lyfter båda produktionerna.

Den dråpliga humor som uppstår till följd hubotarnas oförmåga att läsa sociala koder finns kvar. Särskilt Flashs (Josephin Alhanko) jakt på borgerlig tvåsamhet ger upphov till roliga situationer. Äkta människors första säsong var bra, men nu känns det som att spänningen vridits upp några nivåer. Traditionellt berättande i egen kostym – utmärkt.

Andra säsongen av Äkta människors har premiär på SVT söndagen den 1 december klockan 21:00. Första säsongen finns på svtplay.se.