Onyanserat

Blogg om film, TV och mycket annat

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Serier & TV

Ballers – Hela rubbet på The Rocks axlar

Ballers poster 3

Halvvägs in i första säsongen av Ballers blev det klart att serien får en andra säsong. I sommar har den premiär. Till det yttre är det en serie lätt att avfärda för den som söker någon djupare form av kvalitet i sitt underhållningsutbud. Ungefär som Entourage (2004–2011) en gång i tiden. Men Ballers har ändå något visst. Framför allt bärs serien fram på Dwayne ”The Rock” Johnsons axlar. Avgjort ett skulderbladsparti som gjort för att bära tunga saker. Johnson har gått från biffig wrestlare till någon form av monstruös broilerbest. Från Vin Diesel-kropp till en konstitution som mer påminner om Ronnie Colemans.

The Rock spelar den pensionerade fotbollsspelaren Spencer Strasmore – den amerikanska sorten då, inte ”soccer” – som tar sig fram som spelaragent. Plågade män har det varit gott om i tv-världen de senaste 15 åren. Tony Soprano, Don Draper, Walther White, Ray Donovan, för att nämna några. Också Spencer Strasmore (Johnson) är plågad.

Ballers 2
Stramare (Johnson) och Joe (Corddry).

Självmordsfrekvensen för före detta NFL-spelare ligger tre gånger högre än det nationella (USA) genomsnittet. Orsakerna är säkert flera. Antagligen har de pensionerade fotbollsspelarna svårigheter att anpassa sig till ett liv utan den spänning och uppmärksamhet sporten bjuder. Men det finns också rent medicinska orsaker. Det tycks finnas en koppling mellan hjärnskakningar och depressioner. Och självmord. Kroppen har varit dessa människors kassako, som det ofta är för under- och arbetarklassgrabbar (och kvinnor). En kropp som tacklats, slitits och tagit upprepade smällar mot huvudet. Filmen Concussion (2015), med Will Smith i huvudrollen, är en David mot Goliat-historia baserad på verkliga händelser. Den handlar om den nigerianske läkare som upptäckte att flera spelare led av allvarliga hjärnskador och tog sig an NFL (National Football League).

Så långt som att beröra självmord går givetvis aldrig denna ”Entourage”-serie, men den verkliga vetskapen om pensionerade tacklares livsförhållanden ligger någonstans där, i bakgrunden. I Strasmore är smärtan ett dovt muller, under ytan. Han biter ihop … som manligheten föreskriver. Utåt är han en genomtrevlig och kompromissvillig herre, närmast en nallebjörn, i specialsydda kostymer – till följd av den rikliga muskelmassan. Men under leendet och köttet pågår ett inre världskrig av smärta och ångest. Det är en intressant herre i tv-galleriet. Visst är det fortfarande mest män som skildras. Men nu för tiden skildras patriarkatet ofta som någonting obehagligt. Och manligheten som vi känner den sätts inte på piedestal, utan utforskas som en last att bära.

Ballers 6
Strasmore och journalisten Tracy Legette (Arielle Kebbel).

Det intressanta med Strasmore (Johnson) är att han i kontrast till de andra herrarna uppräknade ovan, och även i något slags absoluta termer, är god. Ja, visst, han ingår i ett kapitalistiskt exploateringssystem som utnyttjat honom, men än mer utnyttjar andra, och så vidare. Men om vi ställer det åt sidan så är han ingenting annat än god, han försöker göra gott givet den omgivning han släppts ned i och de förutsättningar han besitter. Hans kollega Joe (Rob Corddry) är hans motsats, han drivs av en närmast Wolf of Wall Street-aptit på framgång och trampar ständigt i klaveret.

De aktiva amerikanska fotbollsspelare de har att göra med är antingen arselhål själva eller har en utökad familj bestående av barndomsvänner som sköter arselhåleriet. Det är människor som har mycket och som vill ha mycket mer. Även de ingår ju i ett sammanhang med en egen rättvisans logik, en egen vågskålsdynamik; de vill ha mer för att andra i deras omgivning antingen har mer eller vill ha mer.

Strasmore försöker överleva på det sätt han kan, genom att vara omtyckt av alla. Men lika mycket som det är en strategi verkar det vara ett behov. En sådan människa kan också göra avkall på principer. Eller, den enda principen som gäller är: att vara omtyckt av alla. Ett vågspel som givetvis är svårmanövrerat. Strasmore är pillerknaprande tryckkokare, men man vet liksom att han aldrig kommer att ”go postal”, utan smärtan kommer mest att drabba honom själv.

Ballers 7
Heated bizniz discussion.

Trots att Strasmores karaktär så är det förstås ganska lättviktigt. Fokus ligger på ”säljet”, spänningsmomentet ligger i huruvida affärer ska ros i hamn eller inte. Precis som i Entourage handlar det om lustiga komplikationer, ”bumps in the road”, som måste överkommas. Egentligen handlar det väl om kreativ problemlösning i ett komplicerat yrke. Komplicerat för att det är människor och stora pengar inblandat. Allt utspelar sig i ett skyskrapstätt, glansigt och glassigt Miami. Och nedsidorna med det amerikanska samhällets utformning och fotbollen utforskas väl egentligen aldrig riktigt. Fallhöjden är aldrig djupare än att det går att kravla sig upp med lite go get’em-attityd och hårt arbete. Serien är ytterligare en kulturprodukt som bekräftar den där myten om att titeln ”selfmade” går att nå bara man lägger manken till.

Kvinnorna i serien är som kvinnorna är mest också i Entourage, halvnakna eller helnakna och tjator, stöttepelare eller förbrukningsvaror. Det finns givetvis tydliga undantag, som även i förra nämnda serie. Men oftast fungerar de som lyxig fond till männens machokapitalistiska lek, ungefär som de gör för typ Dan Bilzerian.

Men trots det där så är det ju fascinerande med de där hyperkapitalistiska och extremt konkurrensutsatta miljöerna. Den där kampen om pengarna och makten. Och det är ju underhållande med ”work hard, play hard”-mottot som präglar den amerikanska kulturen. Men bäst av allt är ändå The Rock, hans insats här lyfter serien från småvulgär förströelse till ett intressant mansporträtt.

Ballers första säsong finns att se på HBO Nordic. Andra säsongen har premiär 17 juli i USA (och antagligen samtidigt i Sverige).

LEAVE A RESPONSE

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *