Onyanserat

Blogg om film, TV och mycket annat

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Serier & TV

Bates Motel – Den första natten

BM1

Någonsin funderat på hur Norman Bates blev mördare? Vem han var innan han brutalt slaktade Marion Crane i badkaret på det där avlägsna motellet i ösregnet? Nu får du chansen att följa med från början. Bates Motel är en ny dramaserie skapad av Anthony Cipriano och det är en sorts modern prequel till Alfreds Hitchcock’s Psycho, i TV-serieformat. Jag har sett första avsnittet “First You Dream, Then You Die” och mitt initiala intryck är att det här är en ytterst välbalanserad akt där varje element är perfekt avvägt. En riktigt genomtänkt produktion där man skickligt blandar flera sidor i varje aspekt av showen. Att exempelvis försöka mixa ett 1960-tal med nutid på ett så uppenbart och sömlöst vis kunde i fel händer ha blivit lika skevt som förhållandet mellan mor och son Bates men precis som i deras säregna relation är tilltaget här lika delar upphetsande, lockande, spännande och ekivokt.

BM2
Välkommen in

När farsgubben Bates tidigt trillar av pinn ser Norma Bates, porträtterad av en storspelande och otäckt behaglig Vera Farmiga, en möjlighet att starta om. Att rycka upp bopålarna och istället flytta till ett helt nytt ställe där ingen vet vem hon är, ingen dömer henne eller ställer obekväma frågor. Mor och 17-åriga sonen Bates packar därmed det lilla de äger och har och kör ekipaget från Arizona till Oregon. Norman vet egentligen ingenting, han bara hänger på och har blivit utlovad en härlig överraskning när de kommer fram. Ett nedgånget motell. ”Yey! Precis vad jag har önskat mig” tänker Norman tyst och ser timmar, dagar, månader och år av hårt slit framför sig. Det som nu händer kinematografiskt är att man plockar från det man vet men kanske framför allt från det man tror att man vet om Psycho och Norman Bates ursprung, destillerar allt till ett grundläggande fundament där man använder beståndsdelarna för att bokstavligt och metaforiskt bygga upp det gamla mördarmotellet från grunden.

Det känns som om att männen bakom serien hela tiden vill vara utmanande och tillföra sina egna nya friska visioner men samtidigt ändå respektera källan och inte trampa på några alltför ömma tår i processen. Norman och hans mor är fängslande intima utan att vara öppet incestuösa. I en scen poserar hon på motorhuven i ett pinup-ögonblick som är både suggestivt och lekfullt. Det här gör man riktigt bra, att måla upp laddade ögonblick som sensuella och skälmska på samma gång. Ögonblick som mycket väl dessutom hade kunnat passa i originalfilmen. När den unge Norman sedan oavsiktligt får syn på sin mor i bh och trosor väcks frågan om huruvida bilden av den halvnakna modern är avsedd för Norman eller för en publik som har en helt annan bild av henne i just det där upplysta fönstret och där har vi det igen, flera sidor i varje aspekt av showen. Hela tiden placerar man ut nya bitar på brädet för framtida bruk, till och med badkaret som så småningom skall komma att bli filmvärldens mest ökända får vara med i en pressad scen.

BM3
Bates har en killer playlist på Spotify

Norman Bates själv spelas av Freddie Highmore och han är lika välbekant som han är annorlunda. Hans föråldrade intresse för gamla filmer och anakronistiska känsla för mode känns igen från originalet men här är han också en mycket reserverad ung man som visserligen är något blyg och oerfaren men ändå inte alls obekväm runt skolans absolut hetaste tjejer. Nej, trots sitt lätt nördiga, eller om man hellre vill, preppy utseende så är han faktiskt mer attraktiv än de stereotypa coola sportsnubbarna och till slut hänger de med samma tjejer, går på samma fester och åker i samma sportbilar. Ett rätt fascinerande grepp faktiskt. Det enkla och mest uppenbara hade väl varit att låta Norman bli utfryst, kanske rent av mobbad, vilket i sin tur hade gjort honom asocial och slutligen också förvandlat honom till den mördare som, uppslukad av ett hat mot samhället öppnar ett motell och hugger kvinnor till döds under tiden de duschar. Det hade varit den enkla vägen att gå men nu valde man ett mindre väntat alternativ och stänger därmed den dörren.

Eftersom detta endast är den första delen får vi givetvis inte alla svaren här och nu men utan att avslöja för mycket får vi uppleva vissa händelser i Normans barndom som vad det lider och med största sannolikhet kommer att bidra till hans framtida mer psykiskt instabila jag, en metamorfos som jag med lika delar spänning, förtjusning och fasa kommer att följa.

Första delen av Bates Motel visas på SVT 1, 4 juni kl. 22.35

LEAVE A RESPONSE

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Missförstådd kverulant, född i fel århundrade. Det finns inga gråzoner, allt är svart eller vitt, fast mest svart. Njuter av lidelse, yta och syntpop. Den vackraste komplimang jag fått är "subtilt hämndlysten och underbar."