Onyanserat

Blogg om film, TV och mycket annat

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Recension Serier & TV

Catch-22 – ett otacksamt uppdrag med höga ambitioner

Betyg

Joseph Hellers absurda romanklassiker om andra världskrigets fasor är en bok som tål att läsas exakt hur många gånger som helst. Språkets oregerliga krumbukter och textens sätt att spinna iväg åt oväntade håll erbjuder en svindlande läsupplevelse som inte liknar något annat i den kända världen. Humorn är skruvad, nattsvart och även den så unik att orden inte räcker till för att beskriva den. Kort och gott är Catch-22, eller Moment 22 som titeln översattes till på svenska, tillsammans med Beatles det i särklass bästa som kommit ut ur 60-talet. Tyvärr är den också helt jävla omöjlig att filmatisera.

Bokens briljans har ingenting att göra med en i egentlig mening stark berättelse eller episka scener, sådant som är tacksamt att flytta över till bioduken. Istället ligger storheten nästan helt och hållet på det språkliga planet, där osannolika dialoger och inre plågade monologer spelar huvudrollerna snarare än de faktiska personerna. Visst finns det en del dramatiska händelser i vad som ändå är en av världens stora antikrigsromaner, men dessa fungerar närmast som sidoanekdoter för att överlåta rampljuset åt mer abstrakta tankar, idéer och galenskaper. Och hur i hela friden visar man det på film?

Det gör man såklart inte, om man vet vad som är bra för en. Det senaste försöket gjordes för så länge sedan som 1970, och resultatet av den eskapaden var tillräckligt för att avskräcka filmbranschen i cirka 50 år framöver (det blev alltså INTE bra.) Men, ett halvt sekel senare finns det alltså återigen någon som tror sig vara utvald att tolka detta mästerverk, och denna någon visar sig vara George Clooney. Eller ja, det finns såklart en hel massa personer inblandade, men Clooney och hans silverfoxiga mustasch är de riktiga affischnamnen. I den sex delar långa miniserien står han (George, alltså, inte mustaschen) för regi och en av de något mindre rollerna som paradfixerad officer, vid sidan av en ensemble män (kvinnokaraktärer är inte denna boks främsta styrka) bestående av bland annat Hugh Laurie och Kyle Chandler.

Tillsammans går de in i detta komplexa projekt med hedervärt höga ambitioner. Handlingen utspelas till stor del på den lilla italienska ön Pianosa i Medelhavet, och vad gäller scenografi och allmän andra världskriget-ness så har man definitivt inte sparat på krutet. Här finns tidstypiska krigsplan, påkostade flygscener och dundrande motorer som ger en slagkraftig närvarokänsla till scenerna. Soldaternas oro, stress och stigande panik skildras också med nerv vilket skapar en obehaglig backdrop till den oförstående krigsbyråkrati som tvingar dem att åka på allt fler riskabla uppdrag. Men så var det ju det här med de abstrakta idéerna.

Det är som vi redan konstaterat extremt svårt, om inte omöjligt, att göra Joseph Hellers excentriska tankegångar rättvisa i ett visuellt medium. Det som på papperet är genialt bisarra ordkonster och vansinnigt underhållande underligheter framstår, i bästa fall, som smått komiska banaliteter när de berättas rakt upp och ner av en tv-karaktär. Det är förstås helt orimligt att försöka få plats med mer än en bråkdel av bokens underbara knasigheter, men just det ofrånkomliga faktum att man här behövt plocka russinen ur kakan gör att det hela känns taget ur sitt sammanhang.

För att verkligen förstå och uppskatta Catch-22s originella satir, så som den upplevs i boken, skulle jag råda alla att först läsa den innan ni ger er i kast med serien. Men då lär ni istället hamna i samma läger som jag, som har svårt att till fullo uppskatta serien eftersom jag läst boken. Man kan nästan säga att det är lite av ett moment 22.

Catch-22 hade svensk premiär 20 maj på C More.

 

 

 

LEAVE A RESPONSE

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Journalist, anglofil, cynisk romantiker. Föredrar eskapism framför realism och vill helst av allt leva i en kostymfilm som utspelar sig i rymden. Älskar science fiction, rom-coms, efterrätter och Tina Fey.