Serier & TV

Ettor & nollor – Recension

Ettor & nollor

Så här skrev jag till mina kollegor på redaktionen direkt efter att jag sett de två avsnitten av mini-serien Ettor & nollor:

”Kan inte sova, jag är i chock. Skulle acceptera om någon gav denna mini-serie en etta i betyg, och skulle acceptera en femma. Jag har formulerat en recension (i huvudet) för varje specifikt betygssteg. Alltså, vissa scener är horribla, samtidigt som att slutet förklarar varför vissa rollfigurer finns med, ja, finns representerade till och med. Samtidigt är slutet töntigt, men även relevant och fungerande på så många nivåer. Äh, jag är i chock. Se. Behöver ventilera.

Antingen är det här det mest politiskt avancerade konstverk som någonsin producerats i Sverige, eller så är det ett veritabelt magplask i klichéer och stereotyper. Kan inte bestämma mig.”

Jag ska återkomma till vad jag skrev, men vi börjar med intrigen:

I en bil sitter ett ungt kärlekspar och kuckelurar. Plötsligt landar ett avsprängt ben på motorhuvudet. Sebbe (Jonathan Andersson), ”en vanlig pundare”, sitter på någon typ av information om händelsen som intresserar Göteborgspolisen. Även SÄPO och FBI är intresserad av honom, av helt andra orsaker. FBI vill ha honom utlämnad till USA – något som uppenbarligen skrämmer honom mer än något annat. Polisen Petra (Liv Mjönes) har bara en kort tid på sig att förhöra Sebbe innan utlämningen sker. Han är mycket pratsam och börjar en lång redogörelse om en kreditkortshärva med alla möjliga skumma existenser inblandade, allt från pundare till politiker och allt däremellan.

Jag säger det igen, jag vet inte hur jag ska förhålla mig till den här serien. Regissören (Here-we-go-go-go-to-the-temple-of-consumtion-Stakka-Bo-Johan-Renck) har definitivt gjort någonting helt säreget inom svensk film, så mycket kan jag säga. Han jobbar med ett hårt stiliserat bildspråk, kanske inte lika hårt som exempelvis Johan Klings Darling (2007), men ändå att det skriker korrupt betongrealism i varje bild.

Problemet ligger i att rollfigurerna är så otroligt stereotypa, värst är Karl (Gustaf Skarsgård), som för övrigt inte ens pratar ordentlig göteborgska. Ryssar är ”ryssar”, marockaner är ”marockaner”, och så vidare. Samtidigt ingår den här stereotypiseringen väldigt medvetet i formspråket. Det är knappast sanningen som skildras här, varken om människor eller Göteborg. Det är en uppskruvad fantasi över hur verkligheten kan vara, eller kan te sig. Det är en lite tamare version av valfri film av Guy Ritchie – utom Swept Away och Sherlock-rullarna då, givetvis.

Gustaf
Jag är JÄTTEarg.

Måns Herngren gör mycket bra ifrån sig som stockholmaren Dick. Korrupt är även han, men det våld han ställs inför klarar han inte riktigt av. Han reagerar genom att kastspy varje gång han blir rädd. Det redogörs för polisen Petras egna problem, missbruk, något som är alldeles överflödigt. Kanske är det tänkt att fungera som förklaring till att hon känner för pundaren Sebbe. Det fungerar inget vidare och är bara onödigt. Även Matias Verala dyker upp som kriminell göteborgare, och inte heller han pratar ordentlig göteborgska.

Sedan kommer slutet. En whodunit-gåta som får sin förklaring långt efter man redan hajat hur det ligger till. En mycket löjlig upplösning. Sedan, precis i slutet tvistas det till ytterligare. Och själva den scenen och dess repliker är urlöjliga, men samtidigt gör detta att man omvärderar mycket av det man har sett tidigare. Katharsis, för att tala med den gamle Aristoteles. Vansinnigt snyggt slut, och samtidigt ytterligt töntigt i själva utförandet. Ni hör. Jag har ingen aning om vad jag ska göra med det här.

En liten varning till er som har barn: utöver att vara en väldigt cynisk skildring är det också väldigt våldsamt.

Ettor & nollor har premiär i SVT1 9 februari kl 21:00.