Recension Serier & TV

The story of film – En första titt

storyoffilm

Svt ger mycket gott till oss filmälskare i sommar. Hitchcock, svensk independent, Mai Zetterling, novellfilmer, och massor av kritikerrosade filmklassiker, som visas både i tv och på Svt Play. Och inte minst visar de långserien om filmens historia – The story of film. Den nordirländske filmkritikern och regissören Mark Cousin har gjort serien, som verkar vara en otroligt ambitiös genomgång av filmhistorien – inte minst att döma av att det består av hela 15 avsnitt,  som sträcker sig från själva filmteknikens födelse fram till idag (eller 2011, då dokumentärserien producerades).

Jag har sett första avsnittet som handlar om filmens födelse, 1895- 1920. Således handlar det mycket om olika tekniska framsteg, och inte så jättemycket om specifika filmer som man själv kanske känner igen och har sett, men det är verkligen fascinerande att se hur till exempel olika sätt att berätta med hjälp av klippning och bildriktningar växte fram. Det här med att korsklippa skeenden måste ju ha varit oerhört coolt när man kom på det. Och säkert också svårt att vänja sig vid att följa en berättelse på det viset, första gången man såg det. Numera är vi så vana att se bildberättande att vi oftast förstår precis hur vi ska tolka filmrutorna, och det är uppenbart för oss att till exempel två skeenden som korsklipps i själva verket äger rum samtidigt. Men när man ser det förklaras så här blir det tydligt hur raffinerat det egentligen är. Eller trickfilmandet, som var riktigt effektfullt redan på 20-talet faktiskt (kolla Victor Sjöströms Körkarlen till exempel, finns att se på Svt Play!).

thekiss
”The Kiss” är en av de första filmsnuttar som visades för publik

Mitt första intryck av The Story of film är att regissören Mark Cousin inte verkar ha nöjt sig med att göra en rakt berättad kronologisk genomgång av filmhistorien. Avsnitten är visserligen kronologiskt uppdelade, men inom den tidsramen berättar Cousin mer fritt och lägger mycket vikt vid det poetiska i filmkonsten, så att säga. Ja, berättandet är näst intill poetiskt, vilket är fint för det mesta, men ibland blir det ändå väl flummigt och långsamt. Regissören gör själv berättarrösten, och hans sävliga irländska engelska gör sitt till för den lite suggestiva stämningen. Tyvärr betonar han rätt konstigt när han pratar, han avslutar liksom slutet på varje mening på samma sätt, genom att gå upp lite som i en fråga. Första halvtimmen hade jag svårt för detta och ville typ ropa till tv:n att nån borde ha anlitat en talcoach, men men, man vänjer sig nog…

Men trots det lite långsamma tempot, och Mark Cousins speciella berättarröst, är jag helt övertygad om att The Story of Film kommer bli väldigt intressant och underhållande att följa. Inte minst för en sån som mig, som alltid har velat plugga filmvetenskap men aldrig riktigt har fått tummen ur.

Första avsnittet av The Story of Film visades i lördags och finns nu på Svt Play.  Serien visas på Svt2 varje lördag kl 21.00